Arto Hietikko, yksi suomalaisen punkin pitkäaikaisimmista vaikuttajista, kuoli lokakuussa 2025 60 vuoden iässä. Tunnettu kotimaisen punkliikkeen kulmakivenä, Hietikko jätti jälkeensä perinnön, joka muokkasi Suomen tee-se-itse-kulttuuria, musiikkikenttää ja aktivismihenkeä. Yli neljän vuosikymmenen ajan hän omistautui punkille täysin – toimien toimittajana, järjestäjänä, levittäjänä ja arkistoijana. Hänen kuolemansa päätti yhden aikakauden, ja kunnianosoituksia virtasi niin kotimaiselta kuin kansainväliseltäkin punkyhteisöltä.
Punk iski 70-luvun lopulla
Hietikko rakastui punkkiin teini-iässä 1970-luvun lopulla. Yhtyeiden kuten Stiff Little Fingers vaikutuksesta häntä veti puoleensa punkin raaka energia ja poliittinen asenne. 1980-luvun alussa hän oli jo vahvasti mukana suomalaisessa underground-skenessä.
Hän sanoi usein:
Punk ei ole vain musiikkia, jota kuuntelen. Se on elämäntapa.
Zine antoi skenelle äänen
Vuonna 1989 Hietikko alkoi työskennellä Toinen Vaihtoehto -punkzinen parissa. Julkaisusta kasvoi yksi maailman pitkäikäisimmistä punklehdistä. Hän liittyi toimitukseen 2000-luvun alussa ja nousi ajan myötä päätoimittajaksi.
Lehdestä tuli suomalaisen punkin elinehto. Se sisälsi keikkalistoja, haastatteluja, kolumneja, skeneraportteja ja levyarvioita. Lehti julkaisi yli 260 numeroa.
Vuoden 2013 Maximum Rocknroll -haastattelussa hän sanoi:
Halusimme vain yhdistää yhteisön. Tämä oli ennen sosiaalista mediaa, ja tämä zine oli meidän internetimme.
Painettu punk säilyi hengissä
Toinen Vaihtoehto tunnettiin mustavalkoisesta A5-formaatistaan ja eri puolilta Suomea tulleista jutuista. Lehti painettiin ja jaeltiin käsin, täysin DIY-hengessä.
Vaikka julkaisu oli ajoittain tauolla, se jatkui 2010-luvulle asti. Hietikon sitoutuminen piti sen hengissä ja ajankohtaisena. Hän korosti painetun kulttuurin arvoa digitalisoituvassa maailmassa.
Puntalan DIY-henki
Hietikko auttoi myös järjestämään Puntala-Rockia, Suomen vanhinta ja tunnetuinta DIY-punkfestivaalia. Lempäälässä järjestettävä tapahtuma houkutteli bändejä ja yleisöä ympäri maailmaa.
Hän liittyi järjestäjäporukkaan, kun festivaali elvytettiin vuonna 2000. Hän oli vahvasti mukana esiintyjävalinnoissa ja sisällön kuratoinnissa.
Vuoden 2024 haastattelussa Hietikko sanoi:
Emme voi kilpailla rahalla. Teemme tätä rakkaudesta. Se on DIY-henki.
Levy-yhtiö nosti bändejä
Nunchakupunk-labelinsa ja distrotoimintansa kautta Hietikko julkaisi kymmeniä levyjä suomalaisilta ja kansainvälisiltä bändeiltä. Hän teki yhteistyötä muiden DIY-levymerkkien kanssa levyjen rahoittamisessa ja painatuksessa.
Hän julkaisi muun muassa Bad Jesus Experience-, Tuhoon Tuomitut- ja Potere Negativo -yhtyeiden levyjä. Keikoilla ja festareilla hänen levypöytänsä oli tuttu näky, täynnä zinejä ja punkvinyyliä.
Hän sanoi kerran:
Tämä ei ole pelkkää nostalgiaa. Punk on elossa, ja haluan ihmisten kuulevan sen.
Punk saapui kirjastoon
Punkin ulkopuolella Hietikko työskenteli Ylöjärven kirjastossa tietoasiantuntijana. Siellä hän toi punkkulttuuria uusien yleisöjen ulottuville näyttelyiden ja tapahtumien avulla.
Hän haastatteli kerran Crassin laulajaa Steve Ignorantia kirjastossa. Tapahtuma yhdisti sukupolvia ja kulttuureja.
Eräs kollega sanoi:
Mikä on punkimpaa kuin julkinen kirjasto? Arto osoitti, että punk kuuluu kaikkialle.
Arvot näkyivät kaikessa
Hietikko edusti enemmän kuin musiikkia. Hän oli antifasisti, tasa-arvon puolustaja ja koko elämänsä ajan eläinoikeuksien tukija. Ystävien mukaan hän eli arvojensa mukaan.
Punkkareiden mukaan hän oli periaatteellinen, rauhallinen ja valtavan tietorikas. Hänen tietämyksensä maailman punk-skenestä oli ainutlaatuista.
Hän ei ollut vain suomalaisen punkin sydän
sanoi Mikko Suikkanen Vapaa Maasta.
Vakava sairaus ei pysäyttänyt
Elämänsä viimeisinä vuosina Hietikko taisteli vakavaa sairautta vastaan määrätietoisesti ja hiljaa. Hänellä diagnosoitiin aivokasvain, ja hän kävi läpi hoitoja pysyen samalla aktiivisena punkyhteisössä.
Sairaudestaan huolimatta hän kävi keikoilla, pyöritti distroa ja suunnitteli uusia zine- ja kirjastoprojekteja. Ystävät kertoivat hänen pysyneen uteliaana ja täynnä ideoita loppuun asti.
Hän kuoli lokakuussa 2025. Hänen kuolemansa vahvistettiin väestötietojärjestelmässä, ja siitä uutisoivat muun muassa Soundi ja KaaosZine.












