Mediapersoona Janni Hussi, 33, suuntaa nyt entistä vahvemmin kohti ralliautoilua, joka on noussut hänen elämäänsä suurella intohimolla. Monipuolisista projekteistaan tunnettu Hussi aikoo omistaa huomattavasti aikaa ja resursseja ralliin, josta on tullut hänelle tärkeä osa elämää viime vuosien aikana.
Kuvaillessaan suhdettaan ralliin, Hussi kertoo, kuinka merkitykselliseksi laji on tullut. ”Aion panostaa ralliin, tämä on minulle todella iso juttu – tällainen elämänaukko. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta jollain tavalla tunnen itseni todella vapautuneeksi, ja se on eräänlaista meditaatiota, kun pääsen syventymään omaan rallikuplaani,” hän kertoo, korostaen vahvaa yhteyttään lajiin.
Hussin rallinavigaattorin ura on edennyt nopeasti sen jälkeen, kun hän vuonna 2022 tarttui rallikuski Sami Pajarin haasteeseen ja aloitti navigaattorina kouluttautumisen. Hän suoritti pätevyytensä nopeasti ja on työskennellyt useiden merkittävien kuljettajien kanssa, mukaan lukien entinen F1-kuljettaja Heikki Kovalainen ja Lauri Joona WRC2-luokassa. Tänä vuonna Hussi on jatkanut uraansa Jari-Matti Latvalan, Toyotan WRC-tallin päällikön, rinnalla. Kaksikko kilpaili yhdessä Lahti Historic Rallissa Toyota Celica GT-4:llä ja on seuraavaksi mukana lokakuussa ajettavassa F-Cupin neliveto-luokan kilpailussa.
Latvalan kanssa tehtävästä yhteistyöstä Hussi kertoo innostuneena: ”Meillä on autossa todella hauskaa, ja yhteistyö toimii erinomaisesti. Tykkään siitä tunnelmasta ja fiiliksestä, mikä meillä on autossa.”
Vaikka hänen siirtymisensä rallin pariin herätti aluksi epäilyksiä ja jotkut pitivät sitä julkisuustemppuna, Hussi on nopeasti osoittanut sitoutumisensa lajiin. Hänen nopeaa kehitystään navigaattorina on kiitelty rallipiireissä, ja muun muassa rallikommentaattori Riku Tahko on ylistänyt Hussin edistymistä ja omistautumista tehtäväänsä.
”Aluksi kuului tietysti soraääniä, mutta ne oli vain jätettävä omaan arvoonsa. Nyt tuntuu, että olen tullut hyväksytyksi ryhmään,” Hussi toteaa viitaten alkuaikojen kritiikkiin. ”Soraääniä kuuluu aina, riippumatta siitä, mitä teet elämässä… Mutta voisi yhtä hyvin jäädä sohvalle, jos eläisi elämäänsä soraäänten mukaan,” hän lisää.
Positiivinen palaute ja tunnustus ovat tulleet Hussille yllätyksenä, mutta hän painottaa, että kyse on nimenomaan rakkaudesta ralliin, ei pelkästä näkyvyydestä. ”Olisi hullua väittää, etteivät kehut tunnu hyvältä. Otan ne nöyrästi vastaan. Mutta täällä on tehty myös paljon töitä. Olen harjoitellut ja treenannut tosissani,” Hussi kertoo ja kiittää saamaansa tukea.
Vaikka ura rallin parissa on edennyt, Hussi myöntää, että se on toistaiseksi enemmän intohimo kuin ammatti. ”En saa tästä suoraan palkkaa,” hän toteaa, mutta mainitsee, että sponsorit ja yhteistyökumppanit tuovat tukea. ”Esimerkiksi yhteistyökumppanien kautta voi hyödyntää erilaisia mahdollisuuksia.”
Hussi ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta muuttaa harrastuksensa ammatiksi tulevaisuudessa. ”Olisi hienoa, jos tästä voisi jossain vaiheessa elättää itsensä… Laitan ralliin kuitenkin niin paljon aikaa, että ei olisi mahdoton ajatus saada siitä joskus myös palkkaa,” hän pohtii.
Hussin tulevaisuudesta rallin parissa on spekuloitu vilkkaasti, ja häntä on yhdistetty huhujen mukaan myös korkeaprofiilisiin kuljettajiin, kuten Esapekka Lappiin. Hussi itse kuitenkin keskittyy nykyhetkeen, ja tulevaisuudessa on jo useita kilpailuja suunnitteilla. Kokemuksen karttuessa ja määrätietoisen asenteensa ansiosta Janni Hussi on vakiinnuttamassa paikkaansa ralliautoilun maailmassa. Vaikka mediaura kulkee yhä rinnalla, on selvää, että rallista on tullut paljon enemmän kuin pelkkä harrastus – se on polku, jota Hussi aikoo seurata suurella intohimolla.