Mika Salo on suomalainen kilpa-autoilija ja entinen Formula 1 -kuljettaja, joka työskentelee nykyään moottoriurheilun selostajana, mediapersoonana ja kestävyyskilpailujen veteraanina nauttien perhe-elämästä Suomessa ja ulkomailla.
Varhaiset Kipinät Radalla
Mika Juhani Salo syntyi 30. marraskuuta 1966 Helsingissä, Suomessa.
Hänen isänsä Seppo Salo ja äitinsä Tarja Salo tukivat hänen intohimoaan autourheiluun lapsuudesta lähtien.
Hän aloitti kartingin kuusivuotiaana ja voitti Suomen karting-mestaruuden vuonna 1978, osoittaen varhaista lahjakkuutta.
1980-luvun alkuun mennessä hän voitti lisää titteleitä ja haaveili Formula-urasta.
Nousu Juniorisarjoissa
Vahvojen kartingvuosien jälkeen Salo siirtyi Formula Fordiin ja sitten Britannian Formula 3 -sarjaan vuonna 1989.
Vuonna 1990 hän taisteli maanmiehensä Mika Häkkinen kanssa mestaruudesta ja sijoittui lopulta toiseksi.
Lontoossa tapahtunut rattijuopumustapaus uhkasi hänen Super Licence -lupaansa, mutta hän rakensi uransa uudelleen Japanin Formula 3000 -sarjassa.
Formula 1 -Läpimurto
Salo debytoi Formula 1 vuoden 1994 Japanin GP Team Lotus -tallissa, sijoittuen kymmenenneksi ja tehden heti vaikutuksen.
Hän liittyi Tyrrell-talliin vuosina 1995–1997, keräten tasaisia pisteitä ja unohtumattomia ajoja vahvempia autoja vastaan.
Vuonna 1998 hän siirtyi Arrowsille, saavuttaen hienon neljännen sijan Monacossa auto-ongelmista huolimatta.
Ferrari-kuuluisuus ja Uran Huippuhetki
Vuonna 1999 Salo aloitti BAR-tallissa korvaten loukkaantuneen Ricardo Zontan, ja siirtyi sitten Ferrarille, kun Michael Schumacher mursi jalkansa.
Hän saavutti kaksi palkintosijaa ja auttoi Ferraria varmistamaan valmistajien mestaruuden sinä vuonna.
Mika Salo sanoi:
Olin valmis auttamaan tiimiä ja ylpeä saadessani olla mukana mestaruuden saavuttamisessa.
Hänen paras mestaruussijoituksensa tuli tuona kautena, kymmenes sija kokonaispisteissä.
Viimeiset Formula 1 -Vuodet
Salo kilpaili Sauberilla vuonna 2000, keräten hyviä pisteitä, ja toimi sitten Toyotan testikuljettajana vuonna 2001.
Vuonna 2002 hän ajoi Toyotan debyyttikaudella, ansaiten pisteitä kuudennella sijallaan Australiassa ennen vetäytymistään Formula 1.
Yhteensä 111 GP ja 109 startissa hän keräsi 33 pistettä ja kaksi palkintosijaa.
Kestävyyskilpailujen Voitot
Formula 1 -uran jälkeen Salo siirtyi kestävyysajoihin.
Hän voitti GT2-luokan Le Mansin 24 tunnin ajossa vuosina 2008 ja 2009 Ferrarin Risi Competizione -tiimin kanssa.
Hän saavutti myös voittoja Sebringissä, Spassa, Petit Le Mansissa ja Bathurstissa, osoittaen monipuolisuutensa.
Mediura ja FIA Valvojan Rooli
Saloista tuli arvostettu suomalainen F1-kommentaattori ja hän juonsi Virittäjät-ohjelmaa vuodesta 2011.
Hän esiintyi myös Discovery-kanavan Driven to Extremes -ohjelmassa yhdessä Tom Hardyn ja Adrien Brodyn kanssa.
Vuodesta 2012 hän toimi FIA Formula 1 -valvojana.
Mika Salo kertoi:
En sano varmasti, mutta tuskin tulen enää toimimaan valvojana.
Hän lisäsi:
Mieluummin jättäydyn kokonaan pois kuin otan riskin, että joku suuttuu tekemisistäni.
Aikataulujen ristiriidat ja mahdolliset puolueellisuushuolenaiheet johtivat hänen päätökseensä vetäytyä vuonna 2025.
Henkilökohtainen Elämä ja Perhe
Salo avioitui Noriko Endon kanssa 17. heinäkuuta 1999.
Heillä on kaksi lasta: poika Max ja tytär Mai, jota kutsutaan myös Majiksi.
Heidän avioliittonsa päättyi noin vuonna 2014, mutta he ovat edelleen hyvissä väleissä.
Noriko Salo sanoi:
Olen onnellisesti parisuhteessa ja kaikki on hyvin ex-mieheni Mikan kanssa.
Heidän tyttärensä Mai nousi cheerleadingin maailmanmestariksi ja sai molemmilta vanhemmilta kiitosta.
Vuonna 2023 Salo meni naimisiin Annica Lindblom kanssa Las Vegasissa hiljaisen kihlauksen jälkeen.
Hän juhli heidän ensimmäistä hääpäiväänsä elokuussa 2024.
Mika Salo kirjoitti Instagramissa:
Rakastan sinua koko sydämestäni. Olet paras ystäväni, rakastajani ja tukeni.
Hän asuu osittain Suomessa ja matkustaa paljon, jakaen toisinaan perhehetkiä Thaimaasta ja Virosta.
Lisätietoja Mikasta
Salo on noin 1,75 metriä pitkä ja ylläpitää urheilullista elämäntapaa lumilautailun ja maastopyöräilyn parissa.
Hänen kummipoikansa on suomalainen kilpa-autoilija Jesse Krohn.
Hänen nettovarallisuutensa arvioidaan olevan viidestä yhdeksään miljoonaa dollaria, vaikka luku ei ole vahvistettu.
Hänen kypäränsä muuttui tummansinisestä valkoisin raidoin taivaansiniseksi.













