Uutiset

Keski-Euroopassa puhaltavat uudet tuulet: Ottaako Suomi kasinoiden suhteen tiukemman vai rennomman linjan?

Suomi on vihdoin ottamassa mallia muista Euroopan maista ja avaamassa rahapelijärjestelmänsä kilpailulle. Lakiuudistuksen jälkeen Norjasta tulee Euroopan ainoa maa, jossa on vielä käytössä rahapelimonopoli.

Juuri kun Suomi on muuttumassa liberaalimmaksi, Keski-Euroopassa ovat alkaneet puhaltaa uudet, aiempaa tiukemmat tuulet. Kasinoiden markkinointia rajoitetaan, ikärajoja nostetaan ja eri bonustyyppejä kielletään.

Suomi sen sijaan aikoo antaa lisenssinsä hankkiville kasinoille luvan markkinoida pelejään suhteellisen vapaasti. Vaikuttaa siis siltä, että Suomi on jälleen päätymässä rahapelilainsäädännön suhteen eri linjoille kuin muut Euroopan maat.

Tässä artikkelissa pohdimme, miten Suomi tulee suhtautumaan kasinoiden markkinointiin. Selvitämme myös, miten kasinomainontaa säännellään Keski-Euroopassa. Lisäksi tutustumme eri tahojen antamiin lausuntoihin, joissa otetaan kantaa rahapelimarkkinoinnin sallimiseen.

Suomi on sallimassa kasinomarkkinoinnin

Uutta arpajaislakia suunnittelevan työryhmän puheista saattoi alkuvuonna 2024 päätellä, että rahapelimarkkinoinnista tulee yksi uudistuksen suurimmista kiistakysymyksistä.

Peliyhtiöt haluavat luonnollisesti lisenssimaksuilleen vastinetta eli luvan mainostaa palveluitaan mahdollisimman vapaasti. Peliriippuvaisista huolta kantavat tahot puolestaan vaativat kasinomarkkinoinnille täyskieltoa.

Kesällä 2024 lausuntokierrokselle lähteneen lakiesityksen perusteella näyttää siltä, että Suomi ei aio kieltää rahapelimarkkinointia kokonaan.

Vielä ei kuitenkaan tiedetä, millaisten markkinointirajoitusten kanssa suomalaiset kasinot tulevat lopulta bisnestään pyörittämään. Esimerkiksi urheilusponsoroinnin sallimisesta ei ole vielä tehty lopullista päätöstä.

Keski-Euroopan maat ovat rajoittaneet rahapelimarkkinointia rajusti

Suomen linja on siis muuttumassa aiempaa sallivammaksi, mutta monissa Keski-Euroopan maissa kehitys kulkee täysin päinvastaiseen suuntaan. Muun muassa nämä maat ovat kiristäneet rahapelimarkkinointia koskevaa lainsäädäntöään:

  1. Belgia
  2. Hollanti
  3. Saksa
  4. Espanja
  5. Britannia

Hollannissa peliyhtiöt saavat markkinoida pelejään vain tarkasti rajatuille kohdeyleisöille netissä ja television maksullisilla kanavilla. Belgiassa mentiin vuonna 2023 vielä pidemmälle, kun rahapelimainonnan täyskielto astui voimaan.

Markkinointikieltoa seurasi syyskuussa 2024 rahapelaamisen alaikärajan nostaminen 18 vuodesta 21:een.

Kasinomarkkinointia voi rajoittaa monella tavalla

Muutamat Euroopan maat eivät ole kieltäneet rahapelimainontaa kokonaan, vaan ottaneet käyttöön erilaisia rajoituksia. Suomen lisenssijärjestelmää valmisteleva työryhmä on tutustunut eri maiden markkinointirajoituksiin, joten on mahdollista, että osaa niistä hyödynnetään pian meilläkin.

Muun muassa nämä rajoituskeinot ovat Euroopassa yleisiä:

  1. Urheilusponsoroinnin ja ulkomainonnan kieltäminen
  2. Rahapelimarkkinoinnin salliminen ainoastaan tiettyinä kellonaikoina
  3. Kasinoiden ja somevaikuttajien välisen yhteistyön kieltäminen
  4. Kasinobonusten kieltäminen

Ulkomainonnan ja urheilusponsoroinnin kieltämistä perustellaan sillä, että alaikäisten ei pitäisi nähdä rahapelimainoksia. Kasinomainokset halutaan poistaa myös some-vaikuttajien kanavilta, koska nuoret ovat hyvin innokkaita seuraamaan ihailemiensa henkilöiden esimerkkiä.

Kasinobonusten rajoittamista puolestaan pidetään Euroopassa tehokkaana keinona hillitä ihmisten peli-intoa. Ilmainen peliraha ja ilmaiskierrokset saattavat kannustaa pelaamaan enemmän, ja siksi niiden liiallinen mainostaminen saattaa vaikeuttaa pelaamisen hallintaa. Jos kasino ei voi mainostaa bonusta, sen tulee valita jokin muu valttikortti. Näitä voi olla esimerkiksi nopea kotiutus tai suuri pelivalikoima.

Rahapelimarkkinoinnista ollaan Suomessakin montaa mieltä

Hallitus sai lakiesityksestään lausunnon 81 eri taholta. Lakiehdotusta kommentoivat niin viranomaiset, järjestöt kuin tavalliset kansalaisetkin.

Seuraavaksi nostamme esiin lausunnoissa usein toistuvia argumentteja rahapelimainonnan sallimisen puolesta tai sitä vastaan.

Rahapelimarkkinoinnin salliminen tukee talouselämää

Ylen artikkelin mukaan rahapelimarkkinoinnin vapauttamista kannattavat kaikki, jotka siitä jollakin tavalla hyötyvät. Näin ollen kannattajien joukkoon kuuluvat esimerkiksi:

  1. Peliyhtiöt
  2. Kaupallinen media
  3. Urheiluseurat ja -järjestöt
  4. Rahapelejä myyvät kaupat, kioskit ja huoltoasemat

Peliyhtiöiden lausunnoissa korostetaan sitä, että on tärkeää saada suomalaiset valitsemaan Suomessa lisensoidut kasinot ulkomaisten vaihtoehtojen sijaan.

Tässä ei onnistuta, jos rahapelimainonta ja erityisesti kasinobonukset kielletään.

Mainonta lisää pelihaittoja

Monet peliriippuvaisia tukevat järjestöt vastustavat kasinomarkkinoinnin vapauttamista jyrkästi. Samaa mieltä ovat myös peliriippuvaisia työssään kohtaavat viranomaiset.

Esimerkiksi Helsingin yliopiston riippuvuuksia ja sääntelyä tutkiva CEACG-keskus toteaa lausunnossaan, että markkinointi lisää pelien kokonaiskulutusta ja siten myös pelihaittoja. Sosiaali- ja terveysministeriö puolestaan uskoo, että pelihaittoja ei pystytä pitämään kurissa, jos mainonta vapautetaan.

Rahapelimainoksia ei haluta katukuvaan

Monissa lausunnoissa nostetaan esille se, että alaikäisiä ja muita haavoittuvaisessa asemassa olevia ihmisiä tulee suojella rahapelimainonnalta. On käytännössä mahdotonta estää lapsia näkemästä ulkomainontaa, ja siksi katukuvassa näkyviin kasinomainoksiin suhtaudutaan erityisen kriittisesti.

Ainoastaan ulkomainontaa järjestävä Outdoor Finland haluaisi vapauttaa rahapelimarkkinoinnin myös ulkotiloissa.

Urheiluseurat saavat kipeästi tarvitsemiaan lisätuloja

Urheilualan edustajat toivovat lausunnoissaan, että peliyhtiöille annettaisiin mahdollisimman pian lupa sponsoroida urheilujoukkueita. Urheilua ei enää tueta Veikkaus-varoista, joten uusille tulonlähteille olisi tarvetta.

Kaikki lausunnonantajat eivät kuitenkaan ole innoissaan urheilusponsoroinnin sallimisesta. Esimerkiksi Poliisihallituksen mielestä urheiluliigoja ei saa nimetä peliyhtiöiden mukaan, koska pelaamisen ja urheilun välille muodostuisi liian tiivis yhteys. iGB:n artikkelin mukaan Belgia kielsi urheilusponsoroinnin juuri tästä syystä.

Yhteenveto

Suomi tulee mitä todennäköisimmin vapauttamaan kasinoiden markkinoinnin ainakin osittain. Peliyhtiöt eivät suostuisi sitoutumaan lisenssijärjestelmään, jos ne eivät saisi markkinoida pelejään lainkaan.

Suomen päätös on poikkeuksellinen, sillä useimmissa Euroopan maissa markkinointirajoituksia on viime aikoina tiukennettu. Monet maat ovat jopa kieltäneet rahapelimainnon kokonaan. Suomikaan ei aio antaa peliyhtiöille markkinoinnin suhteen täysin vapaita käsiä, koska alaikäisiä ja riskiryhmiä täytyy suojella pelihaitoilta. Kauhuteemaisia pelejä ei siis jatkossakaan saa markkinoida lapsille, vaan kasinoiden on kohdistettava markkinointinsa oikeille asiakasryhmille.