Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (Perussuomalaiset) on jälleen kerran luvannut, että kauan odotettu valtatie 9:n (Ysitien) parannushanke alkaa ennen kuin nykyinen hallitus päättää kautensa. Puhuessaan Pirkanmaan kuntajohtajille Tampereella 15. syyskuuta 2025 Ranne korosti, että hanke saa täyden tuen hallituspuolueilta, mutta tarkka aloituspäivä ja rahoitus puuttuvat yhä.
Kyllä se sieltä tulee,
Ranne sanoi Tampereen Raatihuoneella.
Ranne kuvaili Ysitien parannusta hallituksen ainoaksi jäljellä olevaksi suureksi tiehankkeeksi, joka ei ole vielä käynnistynyt.
“Ysitie on viimeinen merkittävä tiehanke, jota hallitus ei ole vielä käynnistänyt,” hän selitti.
Vaikka hän vahvisti, että yksityiskohtaiset suunnitelmat ovat valmiit, hän myönsi aikataulun olevan edelleen epäselvä.
Aikataulu on yhä auki, mutta suunnittelu on jo pitkällä. Olen pettynyt, ettei hanke ole vielä edennyt.
Ministeri kertoi, että rahoitusta on yritetty saada toistuvasti vuosittaisissa budjettineuvotteluissa.
Olemme esittäneet tätä aika monta kertaa. Infrahankkeiden rahapaketti on jo sidottu. Mutta kyllä tämä tulee, kaikki hallituspuolueet ovat tämän takana. Tämä ei ole edes minun vaalipiirini, joten voin sanoa tämän helposti.
Kysyttäessä, voisiko rahaa tulla ensi vuonna, hän pysyi varovaisena.
Suunnitelmat ovat valmiit. Meillä on erilaisia systeemejä ja mahdollisuuksia, onneksi.
Hänen tuoreimmat kommenttinsa toistavat lupaukset, joita on kuultu joka vuosi hallituksen aloittamisesta vuonna 2023 lähtien.
Vuonna 2023:
Meillä tulee lisätalousarvioita, mutta tuskin tämän syksyn aikana Pirkanmaalle voidaan tuoda hyviä uutisia.
Vuonna 2024:
Tavoitteena on saada jonkinlainen alku valtatie 9:lle. Jos pääsemme alkuun tällä hallituskaudella, olen erittäin tyytyväinen.
Toukokuussa 2025:
Katsotaan, onko hanke mukana jo seuraavassa budjettiriihessä. Useita uusia tiehankkeita on saatu liikkeelle, ja kyllä Ysitiekin saadaan putkeen.
Valtatie 9 on noin 663 kilometriä pitkä ja kulkee Turusta Loimaan, Tampereen, Jämsän, Jyväskylän, Kuopion, Outokummun ja Joensuun kautta Tohmajärven Värtsilään, mikä tekee siitä yhden Suomen pisimmistä ja tärkeimmistä itä–länsi -väylistä. Kiireisin parannuskohde on Tampereen Alasjärven ja Käpykankaan välinen osuus, joka on Suomen vilkkain yksiajoratainen tie ja jonka paikalliset viranomaiset kuvaavat vaarallisen ruuhkaiseksi ja onnettomuusalttiiksi. Suunnitelmissa on muuttaa tämä osuus nelikaistaiseksi turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.
Pirkanmaan alueen johtajat jatkavat painostusta hankkeen edistämiseksi. Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen korosti sekä taloudellisia hyötyjä että kiireellisiä turvallisuusnäkökohtia.
“Tämä osuus on erittäin onnettomuusaltis. Ihmisiä kuolee ja vammautuu,” Ahonen varoitti.
Samalla Tampereen-vierailulla Ranne kertoi edistymisestä toisessa eurooppalaisessa liikennehankkeessa.
“Eurooppatie E16:n jatko Suomen läpi hyväksytään tänä vuonna. Tämä antaisi reitille paremmat mahdollisuudet saada EU-rahoitusta, esimerkiksi sotilaalliseen liikkuvuuteen,” hän sanoi.
Vaikka ministerin varmat vakuutukset jatkuivat, hankkeen aloituspäivä ja rahoitus ovat yhä ratkaisematta. Silti Ranne päätti esiintymisensä lopullisella lupauksella.
“Me saamme tämän käyntiin,” hän sanoi.
Toistaiseksi 663 kilometrin mittaisen väylän varrella asuvat asukkaat – erityisesti vaarallisella Tampereen osuudella liikkuvat – odottavat, johtaako tämä uusi lupaus viimein siihen, että kaivinkoneet todella aloittavat työn.













