Pelit

Kuinka paljon Suomen mobiilipeliala kasvoi vuonna 2024?

Mobiilipelaaminen on kasvanut merkittävästi ympäri maailmaa. Mobiilipelaaminen houkuttelee alalle uusia sijoittajia ja innovatiivisia teknologia-alan yrityksiä, sillä alan tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta. Mobiilipelimarkkinoiden liikevaihdon onkin ennustettu nousevan maailmanlaajuisesti yli 126 miljardiin dollariin vuoden 2025 aikana, joten kyseessä on ala, jossa liikkuu paljon rahaa.

Pienestä koostaan huolimatta Suomi on tullut vuosien varrella tunnetuksi monista teknologisista innovaatioistaan ja erittäin menestyneistä teknologia-alan yrityksistä, mukaan lukien Linux, Supercell, Nokia ja Rovio. Monessa mielessä Suomi on myös yksi mobiilipelialan merkittävimmistä edelläkävijöistä. Mutta miltä Suomen mobiilipeliala näytti vuonna 2024?

Mobiilipelaaminen on edelleen suosituin pelaamisen muoto

Mobiilipelimarkkinat pyrkivät aina vastaamaan kysyntään. Suomessa kysyntä mobiilipelien suhteen on ollut erittäin suurta. Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikön toteuttamasta vuoden 2024 Pelaajabarometrista selviää, että Suomessa digitaalisista peleistä suosituin muoto on nimenomaan mobiilipelaaminen.

Tutkimuksen mukaan mobiililaitteilla tapahtuva pelaaminen on kivunnut uusiin ennätyslukemiin, mikä omalta osaltaan seuraa myös kotimaisen mobiilipelialan kasvua – kun ihmiset pelaavat enemmän, myös mobiilipelejä tuodaan markkinoille enemmän.

Vuoden 2024 Pelaajabarometri paljastaa lisäksi merkittäviä muutoksia suomalaisten rahapelitottumuksissa. Tutkimuksessa selviää, että verkkorahapelaamisen suosio on jatkanut kasvuaan, ja rahalla pelaaminen onkin siirtymässä yhä enemmän verkkoon ja syynä tälle on netissä pelaamisen helppous ja kasinopelien parempi saatavuus.

Monet nettikasinot panostavat entistä enemmän kokonaisvaltaisen pelikokemuksen luomiseen verkossa ja ennen kaikkea mobiilissa. Monet suositut kasinopelit, kuten European Roulette ja suomalaisille tutut hedelmäpelit, ovat entistä paremmin saatavilla myös mobiililaitteille ja Casinos.comin sivustolta on mahdollista lukea kattavia arvosteluita näiden kasinopelien ominaisuuksista ja saatavuudesta eri nettikasinoilla.

Pelaajabarometrin mukaan jopa lähes puolet suomalaisista pelaa mobiilipelejä aktiivisesti ja lähes kaksi kolmasosaa kertoo pelaavansa mobiilipelejä satunnaisesti. Tämä osoittaa mielenkiintoisen faktan siitä, että mobiilipelien suosio ei ole lisääntynyt pelkästään aktiivisten pelaajien keskuudessa mutta myös satunnaisesti pelaavien keskuudessa.

Vuosi 2024 onkin ollut siinä mielessä historiallinen vuosi mobiilipelaamisen suhteen, että Pelaajabarometrin mukaan mobiilipelaaminen ei ole yltänyt Suomessa näin korkealle tasolle koskaan aikaisemmin.

Mobiilipelaaminen

Suomalainen peliteollisuus kiinnostaa ulkomailla

Suomen innovaatiot ja teknologinen osaaminen houkuttelevat myös maailmalla. Esimerkiksi Los Angelesissa maaliskuussa 2024 järjestetty suomalaista pelialaa esittelevä tapahtuma veti puoleensa useita merkittäviä amerikkalaisia pelialan sijoittajia ja yrityksiä. Suomesta paikalle saapui tuolloin pelialan ammattilaisia 25 eri pelialan yrityksestä, joiden joukossa oli muun muassa Rovion, Quicksaven, Metacoren ja Fingersoftin edustajia.

Paikalle saapuneet monet amerikkalaiset sijoittajat etsivät tapahtumasta ennen kaikkea seuraavaa Angry Birdsin tyyppistä peliä. Angry Birds lieneekin suomalaisen mobiilipelialan paras esimerkki, sillä tämä Rovion vuonna 2009 julkaisema vihaisista linnuista koostuva peli nousi teknologia-alan ykkösmaassa Yhdysvalloissa Applen laitteille suunnatun App Store -sovelluskaupan ladatuimmaksi peliksi vain viidessä kuukaudessa.

Pelistä tuli niin suosittu, että siitä kehitettiin lukuisia jatko-osia, oheistuotteita ja animaatioelokuva. Vuonna 2023 japanilainen Sega osti Rovion 680 miljoonalla eurolla.

Fingersoftin kumppanuusjohtaja Markus Vahtola nosti tapahtumassa esille pelialan kypsymisen muutosta vetävänä voimana. Vahtolan mukaan alalla ei oteta enää samanlaisia luovia riskejä kuin aikaisemmin.

Vahtolan mielestä turvallisuus ja tasapaino yritysten tulevaisuuden kannalta ovat nostaneet merkitystä, jolloin uusien ja jännittävien menestyspelien kehittäminen on jäänyt taka-alalle. Monien muiden alan asiantuntijoiden tapaan myös Vahtola on kuitenkin varma siitä, että tekoäly tulee parantamaan alan kehitystä ja muuttamaan alan toimintoja merkittävällä tavalla.

Suomen peliteollisuus

Rovio ja Supercell kotimaisen mobiilipelialan esikuvina

Juuri Rovion suosion vanavedessä monet suomalaiset mobiilipelialan yritykset ovat saaneet uutta puhtia ja motivaatiota kotimaisen peliteollisuuden ylläpitämiseksi maailmankartalla. Rovion jalanjäljissä suomalaisen osaamisen nimeä on ollut levittämässä myös Clash of Clansista maailmanlaajuiseen suosioon noussut Supercell.

Viimeiset vuodet eivät ole olleet Supercellille helppoja, sillä uusia pelejä ei tuotu markkinoille moneen vuoteen, mikä on antanut ulkomaalaisille kilpailijoille merkittävää etumatkaa. Vuonna 2024 yhtiön liikevaihto ja tulos laskivat jo kolmatta vuotta, mutta yhtiö on ehtinyt jo väläyttää lupauksia paremmasta tulevaisuudesta.

Supercell on yksi Suomen tärkeimmistä mobiilipelien tuottajista. Esimerkiksi vuonna 2016 Supercell oli mobiilipelien julkaisijana globaali ykkönen, mutta sittemmin se on pudonnut kauas kärjestä. Vaikeista vuosista huolimatta yhtiön tulos on edelleen erinomainen, sillä esimerkiksi vuonna 2023 yhtiö teki lähes 1,7 miljardin euron liikevaihdon.

Toukokuussa 2024 Supercell julkaisi ensimmäisen pelinsä sitten vuoden 2018 Brawl Starsin, ja tuorein uutuus Squad Busters nousi heti julkaisupäivänään App Storen ladatuimmaksi sovellukseksi yli 120 maassa. Panokset ovat kovat, sillä on arvioitu, että yhtiön markkinointibudjetti uudelle pelille olisi ollut jopa satoja miljoonia euroja.

Ennusteet povaavat valoisaa tulevaisuutta

Kehitys alalla on niin kovaa, että mobiilipelialan yrityksiltä odotetaan paljon. Helsinkiä pidetään yhtenä Euroopan tärkeimmistä peliteollisuuden pääkaupungeista, ja kaupungista löytyy jo yli 200 pelialan yritystä, joista monet keskittyvät nimenomaan mobiilipelien kehittämiseen.

Kun puhutaan liikevaihdosta, kotimaisen mobiilipelialan ennusteet ovat olleet jo useiden vuosien aikana erinomaiset. Vuoden 2025 aikana mobiilipelaamisen odotetaan nousevan uusiin ennätyslukemiin, ja vuoteen 2029 mennessä sen odotetaan muodostavan jopa kolmasosan kotimaisen pelialan kokonaistuloista.

Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan mobiilipelaaminen on jatkanut vuonna 2024 kasvuaan ja tilastot näyttävät myös seuraavien vuosien aikana merkittävää nousukautta. Tilastokeskus uskoo, että vuoteen 2029 mennessä suomalainen mobiilipeliala lähestyisi jo 180 miljoonan dollarin rajapyykkiä, mikä on huikea kasvu kymmenen vuoden takaisiin lukuihin, sillä sama ennuste oli Tilastokeskuksen mukaan 83 miljoonaa dollaria vuodelle 2019.

Euroopan parhaimmistosta kohti maailman parasta

Pelialan yritykset ovat yksi Suomen valtion tuetuimmista yrityksistä. Pelialan yritykset kantavat harteillaan merkittävää vastuuta kotimaisten innovaatioiden edelläkävijöinä ja Suomen peliteollisuuden globaaleina myyntikasvoina. Kaiken tämän ytimessä ovat erityisesti mobiilipelien kehittäjät, sillä mobiilipelaamisen odotetaan ajavan Suomen pelialan kasvua tulevaisuudessa entisestään. Mobiilipelit ovat suomalaisen peliteollisuuden kulmakivi. Suomesta löytyy osaamista, koulutettuja tekijöitä ja globaalilla alustalla saavutettua mainetta peliteollisuuden edelläkävijänä. Peliala on ottanut takkiin oman aikansa taloudellisista haasteista, mikä on omalta osaltaan hidastanut kasvua, mutta mobiilipelien kehittäjien ja pelaajien aktiivisella panoksella tulevaisuuden näkymät näyttävät varsin hyviltä.