Keskiviikkona Helsingin seudun liikenne (HSL) hallitus ehdotti liittyville kunnilleen, että joukkoliikenteen hintoja korotetaan noin kahdeksan prosenttia vuoden 2025 alusta.
Tämän seurauksena kahden vyöhykkeen matkan hinta voisi nousta 2,95 eurosta 3,19 euroon, ja samojen vyöhykkeiden 30 päivän lipun hinta voisi nousta 66,60 eurosta 71,93 euroon.
Hallitus perusteli korotusta sillä, että joukkoliikennepalvelujen arvonlisävero on nousemassa 10 prosentista 14 prosenttiin 1. syyskuuta alkaen, pääministeri Petteri Orpon (Kok.) hallituksen päätöksen mukaisesti. Lisäksi korostettiin matkustajamäärien laskua, joka johtuu pandemian edistämistä etä- ja hybridityöskentelymalleista.
Vesa Silfver, HSL:n väliaikainen toimitusjohtaja, korosti keskiviikon YLE:n haastattelussa, että kuntayhtymän kulut ovat nousseet julkisen liikenteen infrastruktuurihankkeiden, kuten Ruskeasuon, Helsingissä sijaitsevan varikon ja Jokeri-raitiotien rakentamisen, myötä.
Hän huomautti, että infrastruktuurikustannukset ovat kasvamassa noin 50 miljoonaa euroa.
Lippujen hintojen korotus on suunniteltu tapahtuvaksi vain vuosi sen jälkeen, kun viranomainen alensi lippujen hintoja. Yleisradioyhtiölle puhuessaan Silfver mainitsi, että hän ei ole täysin perillä aiemman hinnanalennuksen syistä, koska hän aloitti nykyisessä tehtävässään vasta myöhemmin. Hän kuitenkin mainitsi, että pelkästään arvonlisäveron nousu edellyttäisi kuuden prosentin korotusta lippujen hintoihin.
Lisäksi Silfver toi esiin, että myös muut poliittiset päätökset lisäävät painetta lippujen hintojen korottamiseen, kuten ilmastoperusteisen valtiontuen poistaminen julkiselta liikenteeltä.
Itse asiassa HSL:lle kohdistuu paineita toteuttaa yli kahdeksan prosentin lippujen hinnankorotus, mutta se on valinnut kahdeksan prosentin korotuksen välttääkseen merkittävästi käyttäjien karkottamisen ja tukemaan tavoitettaan saavuttaa ennennäkemättömiä julkisen liikenteen käyttöasteita.
“Kahdeksan prosenttia on yrityksemme löytää keskitie,” hän selitti YLE:lle. “Ilman tätä hinnankorotusta kuntien rahoitusosuudet joutuisivat olemaan huomattavasti suurempia.”
Tämä hinnankorotus on osa HSL:n talousstrategiaa. Liittovaltuuston jäsenkunnat – Espoo, Helsinki, Kauniainen, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vantaa – on kutsuttu antamaan palautetta suunnitelmasta elokuun loppuun mennessä.
Matias Pajula (NCP), HSL:n hallituksen puheenjohtaja, kertoi Helsingin Sanomille keskiviikkona, että hän odottaa lippujen hintojen korotusten todennäköisesti toteutuvan.
“Viime vuosina HSL:n liput ovat jääneet merkittävästi jälkeen kuluttajahintaindeksistä, mikä tarkoittaa, että liput ovat suhteellisesti halventuneet,” hän totesi viestissään päivälehdelle, huomauttaen, että ehdotettu korotus ei tule saattamaan lippujen hintoja yleisten kuluttajahintojen tasolle.
“En usko, että näitä voidaan pitää ennätyksellisinä korotuksina.”