Suomi

Suomen hallitus ryhtyy toimiin helpottaakseen irtautumista useista yrityksistä

Torstaina Suomen hallitus hyväksyi periaatepäätöksen omistajaohjauspolitiikasta, mikä osoittaa sen olevan valmis harkitsemaan useiden yritysvarojen myyntiä, vaikka se tarkoittaisi enemmistöomistuksen menettämistä.

Päätös laskisi vähimmäisomistusvaatimuksen 100 prosentista 50,1 prosenttiin Finavian ja VR:n osalta ja 50,1 prosentista 33,4 prosenttiin Gasumin ja Postin osalta.

Hallitus ehdottaa myös muutosta, joka mahdollistaisi vuokra-asuntojen rakentajan A-Kruunun täydellisen myynnin. Kemijoen, pääosin valtion omistaman vesivoiman ja säätövoiman tuottajan, kohdalla vaatimusta nostetaan päinvastoin 0 prosentista 33,4 prosenttiin.

Lopullinen päätös kaikista omistusosuuksien muutoksista tehdään eduskunnassa.

Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz (RKP) korosti torstaina YLE:lle, että ehdotusta ei pidä nähdä merkkinä halusta merkittävästi vähentää valtion omistusosuuksia yhtiöissä, lisäten ettei omistusjärjestelyistä ole tehty “päätöksiä, ohjeita tai harkintaa.”

Hallitus kuitenkin pyrkii mahdollistamaan omistusosuuden pienentämisen useissa yhtiöissä vaarantamatta omistustavoitteitaan.

“On täysin eri keskustelu, vähentääkö hallitus omistusosuuttaan tietyssä yhtiössä alarajaan asti”, hän kommentoi yleisradioyhtiölle.

YLE:n taloustoimittaja Jari Tanskanen kirjoitti torstaina, että muutokset ovat saaneet inspiraationsa Espanjan kokemuksista, joissa hallitus listasi 49 prosenttia kokonaan valtion omistaman lentoaseman operaattorin AENAn osakkeista vuonna 2015. Listautumisen tuotot olivat kolme kertaa odotettua korkeammat.

Espanjassa yksityistäminen on myös lisännyt matkustajamääriä, kun uudet omistajat ovat onnistuneet parantamaan alueellisten lentoasemien vetovoimaa lentoyhtiöille.

Liikenne- ja viestintäministeriö on teettänyt arvioinnin, jonka mukaan valtio voisi kerätä noin 800 miljoonaa euroa myymällä osan omistamistaan Finavian osakkeista.

Finavia operoi yhteensä 20 lentoasemaa Suomessa, mukaan lukien äskettäin uudistettu Helsinki-Vantaan lentoasema.

Koska suurin osa ulkomaisista vierailijoista lentää Helsinkiin, Lappiin tai Tampereelle, matkailuyritykset muilla maan alueilla ovat olleet haluttomia investoimaan tarjontaansa, kirjoitti Tanskanen. Jos Finavialla kuitenkin olisi vähemmistöomistaja, se voisi olla motivoitunut tekemään mahdollisimman monesta alueellisesta lentoasemasta kannattavan – mahdollisuus, joka voisi lisätä vierailijamääriä esimerkiksi Järvi-Suomessa.