Suomen valtion omistama rautatieyhtiö VR on toimittanut kuvauksensa pitkän matkan junapalvelujen häiriöistä, jotka havaittiin 13. helmikuuta, liikenne- ja viestintäministeriölle.
YLEn mukaan asiakirja saattaa tarjota enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, mukaan lukien erikoinen arvoitus siitä, mitä tapahtui veturinkuljettajien tekemälle raportille.
Viime viikolla Suomen yleisradioyhtiö ilmoitti, että perjantaina 9. helmikuuta veturinkuljettajat raportoivat kuulleensa kolahduksen ja epäilivät radan vaurioituneen kuljettajien ja Finntrafficin yhteisessä viestintäjärjestelmässä. Erityisen huomionarvoista on, että tämä raportti katosi järjestelmästä kolme päivää myöhemmin, ja vaurioitunut rataosuus löydettiin vasta neljä päivää alkuperäisen raportin jälkeen, 13. helmikuuta.
“Useat junat kulkivat paikan ohi, mutta kuljettajat lopettivat havaintojensa raportoinnin, koska ajopäiväkirjassa oli jo merkintä epäillystä radan vauriosta. Jostain syystä raportti poistettiin järjestelmästä maanantaina 12. helmikuuta kello 14.34, ennen kuin vaurio oli paikannettu,” VR:n raportissa lukee.
Yritys tunnisti useita viallisia pyöriä junakalustossaan ja keskeytti kaikki pitkän matkan palvelut tiistaiksi. Raportissa se väitti, että vaurioitunut osa aiheutti laajaa vahinkoa sen kalustolle viivästysten vuoksi korjauksissa, ehdottaen, että tapauksen ulkopuolinen tutkimus on perusteltu.
“Suomen rautatieverkon turvallisuuden varmistamiseksi VR ehdottaa, että tämä tapaus tutkitaan perusteellisesti, avoimesti ja puolueettomasti riippumattoman tahon toimesta,” ilmoittaa toimitusjohtaja Elisa Markulan allekirjoittama tiedote.
“Tämä on tehty samankaltaisten tapausten toistumisen estämiseksi tulevaisuudessa.”
Ministeriölle toimitettu raportti esittää 13 vastaamatonta kysymystä, jotka kattavat aiheita kuten kuljettajan raportin katoaminen, viivästys vaurioituneen osan paikantamisessa, lisätietojen pyytämisen laiminlyönti veturinkuljettajilta ja päätös olla alentamatta nopeusrajoitusta kyseiselle osuudelle.