Poliittiset protestit, jotka nyt kestävät yli kaksi viikkoa, saattavat häiritä bussiliikennettä Suomen pääkaupunkiseudulla, Helsingin Sanomien mukaan.
Neste varoitti perjantaina bussiyhtiöitä uudella ilmoituksella, että jatkuvat protestit saattavat pian vaikuttaa dieselin saatavuuteen. Koska noin 60% alueen busseista käyttää dieseliä, lehti huomautti, että tällainen puute voisi laajasti vaikuttaa joukkoliikennepalveluihin.
“Meillä on tällä hetkellä tarpeeksi polttoainetta, ja toimituksia on saapunut varikoihimme. Meillä on varmasti tarpeeksi polttoainetta täksi päiväksi ja huomiseksi,” vahvisti Mika Häyrynen, hankintajohtaja Helsingin Seudun Liikenteestä (HSL), Helsingin Sanomille maanantaina.
“Ilman lisätoimituksia kohtaamme ongelmia keskiviikkoon mennessä.”
Häyrynen mainitsi myös, että alueellinen liikenneviranomainen todennäköisesti lopettaisi bussipalvelut reiteillä, jotka kulkevat rinnakkain metro- tai junaratojen kanssa, ottaen huomioon matkustajien suoran vaihtoehdon siirtyä bussista rautateille. Kuitenkin pyrittäisiin ylläpitämään bussipalveluita, jotka palvelevat pääasiassa koulutuslaitoksia verkoston kaukaisemmissa osissa, kuten Kirkkonummella, Sipoossa ja Tuusulassa.
Viime viikonloppuna jotkut polttoaineasemat pääkaupunkiseudulla tyhjenivät polttoaineesta, raportoi Helsingin Sanomat. Häyrynen huomautti, että tämä aiheutti vaikeuksia bussiyhtiöille, jotka ovat riippuvaisia julkisista tankkausasemista, vaikkakaan toistaiseksi yhtään bussivuoroa ei ole peruutettu.
Mårten Winqvist, paikallisjohtaja Nobinassa, jakoi Helsingin Sanomien kanssa, että polttoainetoimitukset ovat pysyneet tasaisina. Yhtenä pääkaupunkiseudun pääbussioperaattoreista Nobina tankkaa ajoneuvonsa sekä omilla laitoksillaan että julkisilla asemilla.
“Tilannetta seurataan jatkuvasti. Jos lakot jatkuvat, polttoaineen saannin turvaaminen voi muuttua yhä haastavammaksi. Meillä ei ole ylimääräisiä säiliöitä,” hän mainitsi julkaisulle.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) järjestämät lakot, jotka ovat vastaus ehdotettuihin työlainsäädännön muutoksiin ja sosiaaliturvan leikkauksiin, on tällä hetkellä määrä päättyä sunnuntaina 31. maaliskuuta. Lakot ovat 11. maaliskuuta lähtien aiheuttaneet tavaraliikenteen pysähtymisen satamissa, häiriöitä rahtijunaliikenteessä ja ongelmia teollisuusprosesseissa. Vaikka yksikään osallistuvista liitoista ei ole ilmoittanut aikomuksistaan jatkaa lakkoa, jatkuvien protestitoimien mahdollisuus hallituksen ehdotuksia vastaan on olemassa, sillä kumpikaan osapuoli ei näytä olevan valmis merkittäviin myönnytyksiin.