Laajalle levinneet poliittiset lakot, jotka johtavat polttoaineen toimituksen keskeytyksiin, saattavat pysäyttää julkisen liikenteen useissa Suomen kaupungeissa.
Tiistaina Koiviston Auton toimitusjohtaja Henrik Mikkola ilmoitti Helsingin Sanomille, että yhden heidän bussivarikoistaan pääkaupunkiseudulla odotetaan käyvän polttoaineesta tyhjäksi varhain keskiviikkona.
Odotetaan, että viikonloppuun mennessä polttoainevarastot varikoilla ovat täysin ehtyneet, jättäen käyttöön vain sähköbussit.
Koiviston Auto hoitaa suunnilleen kolmasosan Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) paikallisbussiliikenteestä. Mikkolan mukaan Neste, joka on Koiviston Auton ainoa polttoainetoimittaja, on ilmoittanut, että lisää dieseltoimituksia ei ole tulossa.
“Tällä hetkellä toimitukset ovat käytännössä pysähtyneet. Saatamme saada joitakin yksittäisiä toimituksia, jos olemme onnekkaita,” hän kertoi lehdelle.
Diesel käyttää suunnilleen kolmasosaa HSL:n bussikannasta.
Mårten Winqvist, Nobinan liikennejohtaja, kertoi Helsingin Sanomille, että yhtiön bussit toimivat viidestä varikosta pääkaupunkiseudulla. Joillakin näistä varikoista on omat polttoainevarastot ja tankkausinfrastruktuurit, kun taas toiset ovat riippuvaisia ulkopuolisista kaupallisista huoltoasemista. Vaikka Nobina on onnistunut jatkamaan bussiliikennettään tavalliseen tapaan, polttoainetoimitusten keskeytyminen johtaisi polttoainepulaan varikoilla yhdestä viiteen päivään, riippuen varikosta.
“Jos tankkien polttoainetoimitukset loppuvat, riski on suuri. Käytämme tietenkin ulkopuolisia huoltoasemia niin kauan kuin mahdollista,” hän huomautti. “Huomenna tilanne voi muuttua. Polttoainetoimitusten puuttumisen ja polttoaineen ehtymisen mahdollisuus on tällä hetkellä huolenaiheenamme.”
Jaakko Rantala, joka vastaa liikenteestä ja laadusta Pohjolan Liikenteessä, toi samoin esille, että vaikka keskeytyksiä ei vielä ole ilmennyt, tilanne voi muuttua nopeasti.
“Otamme päivän kerrallaan. Jos polttoaineen toimituksissa ilmenee häiriöitä, se vaikuttaisi epäilemättä merkittävästi dieselkäyttöisiin ajoneuvoihimme,” hän mainitsi lehdelle, korostaen että erityisesti Espoossa seuraukset olisivat vakavia.
Lisäksi Koiviston Auto tarjoaa joukkoliikennepalveluita myös kaupungeissa kuten Jyväskylä, Lahti, Kuopio ja Tampere. Mikkola paljasti tiistaina STT:lle, että tilanne on erityisen kriittinen Jyväskylässä.
“Jyväskylässä liikenne pysähtyisi melkein kokonaan. Meillä on siellä käytössä vain kolme sähköbussia, ja hoidamme noin 90 prosenttia kaupungin paikallisliikenteestä,” hän kertoi uutistoimistolle, huomauttaen, että puutteita odotetaan seuraavan parin päivän aikana.
Lahdessa varikoiden ei odoteta loppuvan dieselistä ennen ensi viikon alkua.
“Lahdessa vastaamme yli puolesta julkisesta liikenteestä. Suunnilleen kaksi kolmasosaa busseista toimii dieselillä. […] Tampereella meidän pitäisi pystyä jatkamaan toimintaa niin kauan kuin julkisilla huoltoasemilla on polttoainetta,” Mikkola selitti.
Koiviston Auto kohtaa toiminnallisia haasteita alueilla, joissa sen bussit tankataan omilta varikoiltaan.
“Neste ei kykene toimittamaan polttoainetta Etelä-Suomeen tällä hetkellä,” Mikkola kertoi STT:lle. “Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ei ole mahdollista tankata julkisilla asemilla. Olisi käytännössä mahdotonta, jos 150 bussia yrittäisi tankata asemalla lähellä meidän Ilmalan varikkoamme. Asemilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavaa kapasiteettia.”
Tiistaina Harri Tuomaala, joka johtaa ABC:tä SOK:ssa, toisti vakuutuksensa siitä, että poliittiset lakot eivät aiheuta polttoainepulaa huoltoasemilla. “Suomella on merkittävä määrä polttoainevarastoja, ja toimituskykymme on vahva,” hän korosti Helsingin Sanomille.