Politiikka

Oppositio hämmentynyt päätöksestä keskeyttää edistyminen junien internet-yhteyksien parantamisessa

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (PS) päätös keskeyttää hanke, jonka tavoitteena oli arvioida ja parantaa junien internet-yhteyksiä, on yllättäen hämmentänyt oppositiota.

“On outoa, että he ovat päättäneet heittää pyyhkeen kehään,” sanoi Timo Furuholm (LA), eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Helsingin Sanomien haastattelussa tiistaina.

“Vaikka he suunnittelevat merkittäviä parannuksia rautatieinfrastruktuuriin, he jättävät hyödyntämättä näin ilmeisen mahdollisuuden. Nyt on ihanteellinen aika tutkia kustannuksia, jotka liittyvät signaalin vahvistamiseen tietyillä rautatieverkon osuuksilla,” hän jatkoi, mainiten erityisesti reitit Helsingistä Tampereelle ja Helsingistä Turkuun.

Junien internet-yhteyksien laatu ja nopeus riippuvat signaalin vahvuudesta.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (Keskusta) uskoo, että hankkeen keskeytys osoittaa ministerin “poliittista laiskuutta”.

“VR, operaattorit ja valtio ovat keskustelleet tästä asiasta monien vuosien ajan. Tarvitsemme lisää matkapuhelintorneja Helsingin ja Tampereen välille,” hän korosti haastattelussa päivälehdessä.

Kaksi oppositioedustajaa huomautti, että hankkeeseen oli edelleen varattu 4,7 miljoonaa euroa. Furuholm mainitsi, että VR:n valvontalautakunta ilmoitti hänelle viime viikolla hankkeen keskeyttämisestä.

Hän korosti myös, että junien signaalivahvuuden parantaminen on välttämätöntä julkisen liikenteen käytön lisäämisen ja työalueiden laajentamisen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Langattomien yhteyksien ja datansiirron tehokkuutta ja luotettavuutta junissa on tarkasteltu pitkään. Vaikka VR on päivittänyt WLAN-järjestelmiään junissa, korkealaatuisemman datansiirron saavuttaminen vaatii verkkotoimittajilta investointeja uusiin tukiasemiin ja matkapuhelinmastoihin rautatielinjojen varrella, myös harvaan asutuilla alueilla.

Maaliskuussa valtion omistama rautatieyhtiö ilmoitti päivittäneensä sisäverkot 60 prosentissa kaukojunistaan. Se kuitenkin huomautti, että monilla reiteillä on edelleen heikon signaalivahvuuden alueita, jotka ovat pääasiallinen teknologinen este käyttökokemuksen parantamiselle.

Viime vuonna Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) arvioi, että yhden tukiaseman hinta vaihtelee 80 000 ja 180 000 euron välillä.

Tiistaina Ovaska mainitsi tiedotteessa, että tilanne ei parane ennen kuin ministeriö aloittaa tehokkaasti keskustelut langattomien verkkolaitteiden valmistajien, verkkotoimijoiden ja VR:n kanssa. Lisäksi sosiaalidemokraattisen puolueen komitean jäsenet ilmaisivat hämmennyksensä päätöksestä keskeyttää hanke, korostaen sen merkittävää vaikutusta päivittäisiin työmatkalaisiin.